Cirkel van invloed en betrokkenheid
Een van mijn favoriete organisatiepsychologen, Steven Covey, heeft hier een cirkel voor bedacht: de Circle of Concern. Oftewel de Cirkel van Betrokkenheid. Waarin kan jij iets veranderen?

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Cirkel van invloed en betrokkenheid.

In deze bizarre tijden maak je je misschien zorgen om van alles. Goed nieuws: Aan sommige dingen daarvan kan je iets doen!

Een van mijn favoriete organisatiepsychologen, Steven Covey, heeft hier een cirkel voor bedacht: de Circle of Concern. Oftewel de Cirkel van Betrokkenheid. Waarin kan jij iets veranderen?

Binnen die cirkel ligt de cirkel of influence, de cirkel van invloed dus. Die geeft aan waarin je iets kunt veranderen. Wanneer je cirkel van betrokkenheid veel groter is dan je cirkel van invloed (dus wanneer jij je druk maakt over veel zaken waaraan je niets kunt veranderen) voel jij je op den duur boos, gefrustreerd of zelfs ziek.

En dat is precies wat we NIET willen nu.

De problemen waar we mee te maken krijgen, vallen in drie categorieën:

Directe, indirecte en geen invloed

  1. Directe invloed (problemen die te maken hebben met ons eigen gedrag)
  2. Indirecte invloed (problemen die te maken hebben met gedrag van anderen);
  3. Geen invloed (problemen waaraan we niets kunnen doen, het verleden of dingen uit de omgeving->THE C SITUATION).

Ik geef ik je twee manieren om je cirkel van invloed te vergroten:

  1. Door je overtuigingskracht en social skills in te zetten om anderen aan te zetten tot actie of verandering. Probeer anderen bijvoorbeeld te overtuigen mensen te helpen, elkaar aan te moedigen, organiseer een online sessie, roep op om de horeca te steunen enz.
  1. Door datgenen waar je last van hebt aan te pakken (en zo je cirkel van invloed groter te maken) Voel je je bijvoorbeeld erg eenzaam? Pak de telefoon en bel iemand. Heb je last van depressieve gevoelens? Praat erover! Heb je een liefdevolle schop onder je Ass nodig ? Boek een coachingsessie!

Proactief zijn kan je hierbij dus goed helpen!

Maar wat nou als dit niet lukt? Als dit niet werkt voor je, is het nodig je cirkel van betrokkenheid te verkleinen:

Even weg van de C-situatie!

Kijk bijvoorbeeld zo min mogelijk nieuws, zet de tv en desnoods je telefoon uit. Ga iets doen waar jij blij van word. Ga de natuur in, dans, zing, speel je favo videogame of zet je muziek keihard.

Kortom: bescherm je eigen energie!

You got this!

Meer om te lezen

Psychologie

7 redenen waarom jij jezelf klein houdt

Zoals ik in de vorige blog al schreef, is angst voor succes is een psychologisch fenomeen.
Het is vaak meer de angst voor wat dat succes dan eigenlijk voor jou inhoudt.

Tips

Geluk najagen – 3 tips

Geluk najagen. Het lijkt onze dagelijkse realiteit te zijn geworden. Onze social media pagina’s lijken te ontploffen van gelukzalige momenten en daarmee jutten we elkaar elke dag lekker op om nog harder te gaan jagen.